MammaCare

mammacare_1Steeds meer vrouwen krijgen te maken met borstkanker.
Het aantal borstoperaties met een zogenaamd borstsparend karakter neemt toe. Volledige amputaties nemen af, echter soms is dit gewoon onontkoombaar. Maar hoe groot of, ogenschijnlijk, gering een operatieve ingreep ook is, je wordt beschadigd. Steeds vaker wordt daar met plastische chirurgie veel aan gedaan. Maar niet elke vrouw wil dat en bij niet iedereen kan dat.

Silhouette
Je lichaam op het oog weer de vertrouwde vorm terug geven, zelfs in het zwembad of aan het strand, vergt moed. Veel vrouwen die een borst of een deel daarvan moeten verliezen, dragen een uitwendige borstprothese. Uit medisch en emotioneel oogpunt is het van groot belang een goed passende (deel-) prothese te dragen. Die keuze is echter niet eenvoudig, maar het kan praktisch altijd.

Pé bodywear, gelegen in gemeente Sittard-Geleen, is gespecialiseerd in het geven van advies omtrent borstprotheses en aanverwante artikelen. Vakkennis, discretie, affiniteit en een sfeervolle winkel met een ruime ‘prothese’ paskamer zijn gegarandeerd, zodat je verzekerd bent van deskundige aandacht. Naast uitgekiende borstprothesen en geschikte foundation levert Pé bodywear allerlei hulpmiddelen en verzorgingsartikelen die het je als draagster van een borstprothese aangenamer kunnen maken. Deze producten worden samengevat onder de naam Mammacareproducten.

SEMH gecertificeerd
De SEMH is een onafhankelijke organisatie die in samenspraak met de branche, gebruikersorganisaties en zorgverzekeraars vergaande kwaliteitseisen opstelt waaraan o.a. de mammacare leveranciers moeten voldoen.logo_semh Elk jaar controleert de SEMH aan de hand van een toetsing of de erkende leveranciers nog aan deze kwaliteitseisen voldoen. Het betreft onder meer eisen op het gebied van bereikbaarheid, uitbesteding werkzaamheden, voorlichting, opleidingseisen, gedragscode, kwaliteitssystemen, voorraadbeheer, inrichting van de locatie, opbouw klantendossiers, selectie van het hulpmiddel, nazorg, meting kwaliteit, etc.
Pé bodywear dient als leverancier van borstprotheses te voldoen aan de eisen van deze erkenningsregeling.
Mede door deze certificering is Pé bodywear door zorgverzekeraars toegelaten om mammaprothesen te mogen leveren. Voor jou de waarborg,dat je bij Pé bodywear aan het juiste adres bent en geadviseerd wordt door vakkundige, gekwalificeerde medewerkers. Meer informatie over de SEMH kun je vinden op www.semh.info.

Mammacare adviseuse
Ik, Petra Reulen ben naast eigenaresse van Pé bodywear, ook gediplomeerd mamacare adviseuse. Dit geeft je de zekerheid dat ik bekend ben met de aspecten van borstkanker, ervaring heb op het gebied van aanmeten en adviseren van borstprotheses en beschik over actuele productkennis. Ik stel alles in het werk om ervoor te zorgen, dat je met een goed gevoel de deur uit gaat.

Mammaprothese
Als je een vrij grote ingreep onderging heb je in het ziekenhuis vermoedelijk al kennisgemaakt met een voorlopige prothese, bedoeld voor gebruik direct na je ziekenhuisopname. Hoe goed ook gemaakt, voelt het voor velen als een onding. Maar wél het begin van “wennen aan het idee”! Ook als je dat nog helemaal niet wilt, laat staan kunt! Zo’n stoffen prothese wordt meestal opgevolgd door een definitieve siliconenprothese en beha’s met hoesjes waarin je deze protheses eventueel kunt dragen. Deze definitieve prothese komt zoveel mogelijk overeen met het model, maat en gewicht van je eigen borst, is soepel en huidvriendelijk

Leveringsvoorwaarden
De voorraad is zo opgezet, dat je na je afspraak de borstprothese en/ of prothese-BH mee naar huis kunt nemen.
Is de juiste prothese of bh even niet op voorraad kan ik hem altijd bij de fabrikant bestellen. Streven hierbij is te leveren binnen 5 werkdagen. Eventueel kun je beschikken over een leenprothese.

Omdat Pé bodywear precies vastlegt welke lingerie en prothese je hebt en welke aanpassingen er gedaan zijn, is het makkelijk om later nog eens een extra BH te bestellen. Nabestellen kan telefonisch of via e- mail en wij zullen de BH dan voor je bestellen.

Prothese lingerie & badmode
Pé bodywear levert binnen de mammacare aangepaste borstprotheselingerie en /-badmode (badpakken en tankini’s).
Tegenwoordig is er een heel ruime keuze, echter alleen bij goed zittende lingerie en badmode komt de prothese goed tot zijn recht. Het speciale aan de protheselingerie en /-badmode is dat veelal de halslijn en armgaten hoger gesneden zijn, zodat “inkijk” voorkomen wordt. Tevens zijn deze al voorzien van een hoesje om de prothese in te kunnen dragen. Deze foundation is zo ontworpen dat uiterlijk weinig tot geen verschil meer zichtbaar is tussen je eigen borst en de protheseborst.

Zoals reeds eerder aangegeven vertonen de verzekeringsvoorwaarden grote verschillen. Sommige verzekeraars vergoeden zelfs prothese-BH’s en /-badkleding met bijbehorende accessoires. Mijn advies is je zorgverzekering, voor ’n bezoek aan Pé bodywear, hierop te controleren.

Coupeusewerkzaamheden
In veel gevallen kunnen echter ook reguliere BH’s, body’s, pantylettes en zelfs badkleding worden aangepast om daarin je borstprothese te dragen. Onderling overleg leert of dit ook voor jou van toepassing kan zijn. Naast een vakkundig advies om te komen tot de voor jou geschikte borstprothese, verzorgt Pé bodywear dus ook de aanpassing van een niet op prothesen voorbereidde BH of badkleding. Hiervoor brengt Pé bodywear een klein bedrag in rekening.

Verdere vragen
Op deze pagina’s heb ik getracht je te informeren over het dragen van borstprotheses in het algemeen en wat je van Pé bodywear mag verwachten in het bijzonder. Ik ben me echter terdege bewust dat nu niet alle vragen beantwoord zijn en aanvullende informatie, omtrent ons diensten en productaanbod wenselijk is.
Wees daarom zo vrij om te vragen en ik sta je graag te woord.

Verdere aanvullende informatie kun je vinden bij de borstkankervereniging Nederland (BVN). Op hun website www.borstkanker.nl, staat waar je deze informatie kunt vinden en hoe je in contact kunt komen met de Borstprothese Informatie Centra ( BIC) en diverse patiëntenverenigingen.

Mammaprotheses

Uit medisch en emotioneel oogpunt is het van groot belang een goed passende (deel-) prothese te dragen. Echter alleen bij goed zittende lingerie komt de prothese goed tot zijn recht. De keuze van een geschikte prothese en BH is afhankelijk van de lichaamsopbouw en van de wijze waarop de operatie is uitgevoerd

logo_silimalogo_amoena1
Omdat iedere vrouw anders is, heeft Pé bodywear veel verschillende soorten borstprotheses, in veel verschillende maten en vormen van de beste merken AMOENA, ANITA & Silima.
Dit is nodig om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij ieders vrouwelijke lichaamsvormen en het operatiegebied. Zelfs voor het meest ingrijpende operatielitteken is tegenwoordig een passende prothese verkrijgbaar.

logo_anita

Klik hier voor een overzicht (.PDF)

Gebruiksduur
De vergoeding van een borstprothese valt onder de basisverzekering en wordt altijd vergoed door je zorgverzekeraar. De levensduur van een prothese is gemiddeld 2 jaar. Bij de meeste zorgverzekeraars heb je daarom recht om eenmaal in de 2 jaar je prothese te vervangen. Mocht je binnen deze periode problemen ondervinden door maatverandering, dan is tussentijdse vervanging (mits nieuwe dokterverwijzing) mogelijk.
Zie voor meer info, links op het screen, de tab GARANTIE & KLACHTEN

MammaprothesenOnderhoud
Mijn leveranciers staan garant voor een hoge kwaliteit. Houdt echter rekening met het volgende :

  • Lees altijd als eerste de bijgeleverde onderhoudsvoorschriften van de fabrikant.
  • Wanneer je de prothese niet draagt, bewaar hem dan in de meegeleverde verpakking om vormverlies te voorkomen.
  • Spoel de prothese elke dag af met lauw water en zeep.
  • Plakprotheses kun je het beste reinigen met speciale, door de fabrikant geadviseerde vloeistof.
  • Pas op met scherpe voorwerpen zoals ringen en broches. Ook een haal van een katten- of hondenpoot kan je prothese beschadigen.

Een dergelijk beschadigde prothese is niet meer te herstellen en valt niet onder de garantie!
Tip: Een lichte beschadiging is tijdelijk af te dekken met gewoon plakband.

MammaprothesenHet gaat niet altijd zo snel als je zou willen
De periode na de operatie is voor veel vrouwen een crime. Naast begrijpelijke angst en onzekerheid, kan het door praktische bezwaren, even duren voordat je kunt doen, wat je zou willen. Denk aan een litteken dat nog langere tijd gevoelig blijft, bijwerking van chemotherapie, huid die niet goed tegen bestraling kan en snel geïrriteerd raakt of problemen door lymfeoedeem.
Je bent gewoon niet zo beweeglijk als je zou willen. Dat alles heeft ook gevolgen voor het wennen aan je mammaprothese.
Het is iets wat je met je arts kunt bespreken, maar ook aan mij kunt vragen.

Werkwijze wanneer een mammaprothese nodig is

Welke stappen worden doorlopen bij het adviseren, aanmeten & leveren van een borstprothese?

Afspraak maken
Je kunt Pé bodywear zowel bellen als mailen, wanneer je een afspraak wilt maken met de mammacare adviseuse.
Bij Pé bodywear is de eigenaresse Petra Reulen gediplomeerd MMCE adviseuse. Deze afspraak wordt ingepland op maandag of dinsdag, dat de winkel niet vrij open is. Hierdoor ben je ervan verzekerd dat de adviseuse over voldoende tijd beschikt om je alle mogelijkheden op het gebied van protheses, lingerie & badmode deskundig te presenteren.
Mocht je onverhoopt niet in de (fysieke) gelegenheid zijn om de zaak zelf te bezoeken, dan komt ze graag bij je langs.

Zie op de website, onder CONTACT voor de recente contactgegevens.

werkwijze_1

Advies
Het advies bestaat uit een kort intakegesprek (naar gelieve met een kopje koffie) én een zorgvuldige aanmeting in onze royale prothese paskamer.
Tijdens deze intake worden algemene gegevens genoteerd, die Pé bodywear verwerkt in een klantendossier . Hierbij is het nodig de volgende gegevens beschikbaar te hebben:

  • Pas zorgverzekeraar
  • Medisch verwijsbrief (Gevraagd vanuit elke zorgverzekeraar. Hieruit moet blijken, dat voor jou een mammaprothese noodzakelijk is.)

Tijdens de feitelijke aanmeting geeft de adviseuse aan de hand van jouw persoonlijke wensen en medische indicatie, een passend advies voor wat betreft de keuze van een voor jou geschikte borstprothese en bijpassende lingerie en/of badmode.

  • Hierbij gaan we altijd als eerste op zoek naar een goed passende BH.
  • Daarna wordt de borstprothese aangemeten en gepast.
    En is de juiste prothese of BH even niet op voorraad, kan deze altijd voor u worden besteld.
  • Noodzakelijke aanpassingen kunnen altijd worden doorgevoerd.

Levering & zorgverzekering
U heeft, conform uw verzekeringspolis, aanspraak op een goed passende borstprothese. De vergoeding van uw hulpmiddel is volgens de wettelijke bepalingen 100%.
Pé bodywear is door de zorgverzekeraars erkend als leverancier van borstprotheses en zo gemachtigd om een levering zelf te beoordelen en goed te keuren. In bijna alle gevallen kan Pé bodywear de declaratie zelf afwikkelen. Voor jou zeker zo gemakkelijk, dat je de geleverde borstprothese niet ter plekke hoeft af te rekenen. Houdt er wel rekening mee dat de vergoeding van een borstprothese van je wettelijk eigen risico wordt afgetrokken.
De gewenste lingerie wordt wel gelijk in de zaak afgerekend en kan contant of per pin worden betaald. Indien gewenst, wordt voor deze lingerie een officiële rekening voor de zorgverzekeraar gemaakt.

Nazorg
Het leveren van goede service is voor Pé bodywear heel belangrijk.
Uitgangspunt is dat je na het eerste bezoek met een goed passende prothese en bijpassende BH naar huis gaat en van deze lang plezier zult hebben. Jouw tevredenheid is onze zorg. Meld je dus altijd bij enige vraag. Indien gewenst neem ik binnen 2 weken, met je contact op om te informeren of alles naar wens is en of er nog specifieke vragen zijn.

Kwaliteit leveren is belangrijk. Om deze in kaart te brengen, wordt vanuit de SEMH-certificering , ieder klant verzocht om op hun website een anonieme vragenlijst in te vullen. Dit website-adres en persoonlijke inlogcode ontvang je bij levering van de borstprothese zelf.

Garantie & Klachten

Garantie
Indien u vragen en/ of opmerkingen heeft over het geleverde product en/ of advies, neem dan altijd eerst contact op met adviseuse Petra Reulen.

Pé bodywear vindt het belangrijk, dat de gekozen borstprothese aan uw verwachtingen voldoet. Daarom bestaat de mogelijkheid om de borstprothese twee weken uit te proberen. Mocht de prothese toch tegenvallen, ondanks het feit dat met u de te verwachten (on-)mogelijkheden van de verstrekking is besproken, dan kan deze (mits onbeschadigd) omgeruild worden voor een ander model.
Pé bodywear levert haar producten uiteraard onder garantie en leeft hierbij de garantiebepalingen van de fabrikant na:
De door de leveranciers bepaalde garantieperiodes en garantievoorwaarden, worden zonder discussie nageleefd. Het beroep op garantie zal worden voorgelegd aan de leverancier. Op protheses wordt normaliter één jaar fabrieksgarantie verstrekt. Deze garantie is van toepassing op aantoonbare productiefouten, en zijn expliciet niet van toepassing op onzorgvuldig gebruik. Als blijkt, dat de kwaliteit van het artikel niet voldoende is, omdat er sprake is van aantoonbare materiaalfouten, die optreden binnen de door de fabrikant gestelde garantietermijn, dan ruilt Pé bodywear het artikel direct in tegen een nieuw exemplaar.

Klachtenafhandeling
Indien u klachten heeft over het geleverde product en/ of advies, neem dan altijd eerst contact op met adviseuse Petra Reulen

Pé bodywear staat garant voor een hoge kwaliteit en service. Doel is u tevreden te maken en te houden voor nu en in de toekomst. Mocht u desondanks niet tevreden zijn over de geleverde artikelen of het verstrekte advies, wees dan zo vertrouwd dit te laten weten. Pé bodywear lost dit samen met u op!
Uw klacht wordt vervolgens verwoord op het interne KLACHTENFORMULIER. Klik hier om het formulier te downloaden. U mag binnen 5 werkdagen een eerste reactie verwachten.
In allen gevallen legt Pé bodywear het product voor ter beoordeling aan de leverancier van het artikel. Als de leverancier uitsluitsel heeft gegeven, wordt direct met u contact opgenomen.

logo_lkgzMocht u daarna nog niet tevreden zijn over de afhandeling van uw klacht en het met de uitspraak van de leverancier niet eens zijn, dan kan u uw klacht (schriftelijk) voorleggen aan de onafhankelijke klachtencommissie van de SEMzorg/ LKGZ (Landelijke klachtencommissie gezondheidszorg). Klachten voortkomende uit een volledig of incorrect advies, welke naar uw mening door Pé bodywear niet juist worden afgehandeld, kunt u uiteraard ook voorleggen aan deze externe klachtencommissie. Pé bodywear informeert u graag over de wijze waarop u uw klacht kunt indienen. U kunt ook direct met SEMzorg/ LKGZ contact opnemen. Zie voor de juiste contactgegevens hun website www.semzorg.nl

logo_semhAls ook de Klachtencommissie er niet in slaagt uw klacht tot tevredenheid van betrokken partijen op te lossen, dan kan de klacht worden voorgelegd bij de Stichting Erkenningsregeling Leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH). In dat geval is er sprake van een geschil. U kunt tot 6 weken na de datum van de schriftelijke uitspraak van de klachtencommissie, de casus aanmelden bij het secretariaat van de SEMH teneinde daarover het oordeel te vragen van de Geschillencommissie. Zie voor de juiste contactgegevens hun website www.semh.info